Monday, January 24, 2011

CANTIK LUAR, CANTIK DALAM....CANTIK DENGAR SINI!

Assalamualaikum...

okeh....entry kali ni kita nak bercakap soal cantik....bila cakap tentang cantik, apa yang ada dalam fikiran???hmmm...kalau saya, cantik tu cun, indah dipandang, menawan, commey lotey, segak. Pendek kata semua yang baik-baik dan indah belaka la. Dan kalau kita bercakap soal cantik juga, ianya memang amat sinonim dengan perempuan. Hmmm....i'm the girl as known as PEREMPUAN. Tapi adakah aku cantik???adakah anda pula rasa anda cantik????Haaa...jawapannya ada pada diri kita sendiri!
agak cantik....tp..


kalau macam ni, lagi cantik... :-)



Mungkin sesetengah dari kita kaum hawa merasakan ada kekurangan pada dirinya. Apatah lagi kalau merasakan 'Aku tidak cantik'. Kulit pun hitam, muka pula tak cun mana pun, pendek pulak tu. Dah la pendek, gemuk pulak. Hehehe, apalah nasib. Kadang-kadang pernah la jugak terfikir macam tu. Biasa la, manusia. Fikiran ni kalau tak dikawal, memang semua negatif je yang nampak. Tapi ada sesuatu yang kita tak tahu.

1. Adakah semua orang cantik itu berkahwin?
2. Adakah semua orang cantik itu bahagia?
3. Adakah semua orang cantik itu tenang?
4. Adakah semua orang cantik itu aman damai hidupnya?

Sudah tentu jawapannya tidak semestinya kan. Lumrahnya, semua orang suka pada kecantikan. tapi itu bukanlah aset utama yang kita boleh jadikan modal untuk kita bahagia, tenang dan aman damai hidup. Cantik luaran itu perlu dan penting, tapi janganlah terlalu dipentingkan. Apa yang utama adalah kecantikan dalaman seseorang itu. Kadang-kadang kita tengok orang tu cantik gilerr, cair lelaki tengok. Tapi dengan asbab dalaman yang tak cantik, boleh naik menyampah tengok!betul tak??

Kita semua ni makhluk lukisan Allah s.w.t. Semua ciptaan Allah adalah cantik belaka termasuk la kita. Seelok-eloknya kita bersyukur dengan apa yang dah dikurnia-Nya. Pandang sesuatu dengan positif. Katakan dalam diri...

1. Walaupun aku hitam, tapi aku manis
2. Walaupun aku gemuk, tapi aku comel
3. Walaupun aku pendek, tapi aku cute
4. walaupun aku............., tapi aku..........
Dan seterusnya...........

Ha....bukan untuk meninggi diri, tapi untuk kembalikan keyakinan diri. Bersyukurlah apa adanya kita kerna semua itu hanyalah pandangan manusia. Apa yang lebih penting adalah pandangan Allah, itulah cantik dalaman.

Dikongsikan di bawah ni sebuah cerita......

Al-Ahnaf Bin Qais merupakan salah seorang ulama yg terkenal di zamannya. Suatu hari seorang pemuda dari suku kaum Tai’yi berkunjung ke rumahnya. Rumah Al-Ahnaf memang sentiasa dikunjungi oleh orang ramai terutamanya anak-anak murid dan sahabat handainya. Mereka yg datang itu adalah utk tujuan belajar dan menuntut ilmu dari beliau. Bagaimanapun, kedatangan pemuda dari suku Tai’yi ini amatlah menarik perhatian Al-Ahnaf.

Ahnaf mendapati pemuda ini sangat segak dan tampan, berbeza dari pemuda yg sebaya dengannya. Lalu Ahnaf pun bertanya, “Wahai anak muda! Adakah kamu menghiasi wajahmu dengan sesuatu?”

Jawab pemuda tersebut, “Memang benar, saya ada menghiasi wajah saya dengan sesuatu iaitu jika saya bercakap saya tidak pernah bercakap bohong. Kalau ada orang yg sedang bercakap, saya hanya duduk diam dan mendengar. Jika saya berjanji, saya akan tepati janji itu, dan jika saya diberikan sesuatu amanah, saya tidak akan mengkhianatinya.”

Mendengar jawapan yg benas itu, maka berkatalah Al-Ahnaf, “Benar kata-katamu itu wahai anak muda. Sungguh engkau telah menghiasi dirimu dengan akhlak yg mulia”. (Anis/Jun2002/11)

Allah tidak memandang harta, rupamu tetapi Allah memandang hatimu. wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...